På väg till Portugal etapp fyra - Belgien/Frankrike 3/9- 8/9

Första dagen 3/9

Vaknade på morgonen och var lite skadad, Aj, aj. Dom hade brakat sängen, Vad sägs om det?!? Det blev både lim och spännband innan jag var nöjd igen. Det var även ett stort ungdomsläger bakom buskarna.där vi stod, dom var här för att lära sig surfa men blev nog trötta av det så det var ett skönt ställe trots blesyrer ljudnivåer. Efter att mina inneboende hade rufsare runt i mig så var vi på G igen. Tommy löste ut mig från campingen  med 30 Euro,  sen kom vi iväg. Det var ju Tommys tur att köra så det blevblev mer motorväg. Allt är fortfarande platt och skönt och 18 grader varmt. Mmmm

Första stoppet blev i Belgien, straxt efter Bryssel då jag klagade på hungerkänslor så det blev en fylld tank i detta land också. Nu kostade jag 2,07 Euro per liter. Billigaste diseln på hela resan. Även personerna och hundarna jag kånkar på var hungriga men dessa stora vägar tillät inget sådant så Tommy fick en heldag med 25 mil vid ratten. Nu börjar vägarna bli lite kämpigare, Vi ska upp Ardennerna, vackert men med lte körning på lägre växel. Tur att dom matar mig bra. Siktet är inställt på en ställplats i Han-sur Lesse (22 euro/ natt) för dom ska tydligen gå under jorden i morgon. Konstigt folk, vi som har så trevligt!

Vi var framme ganska tidigt och jag förstår varför nu på kvällen. Tommy hade ställt in näsan på Trappist Öl, öl, och mera öl. Nu gick det fort.

Givetvis övergav dom mig på kvällen för den där Trappisten, inte en gång utan två gånger, Både före och efter middagen. Måste vara något extra. Det som var rätt åt dem var att dom blev helsura, Regnet fullkomligt öste ner och där hade dom lämnat sköna mig för en Öl. Rätt åt dom.

Staden elle kanske byn var helmysig i alla fall och jag står och njuter vid en å och tittar på alla blommor.. I morgon kanske blir en latdag, Jag behöver inte ens vakta Vilda o Zune. Phuuu!

Andra dagen 4/9

Vilka yrhöns de är de där Lotta och Tommy. Dom skulle tydligen ner under jorden i dag i någon sorts grotta i "den Hag". men dom visste inte hur de skulle ta sig dit, Det pratades om en buss och att behöva gå flera kilometer för att komma fram. Tommy gick i väg efter frukosten för att ta reda på hur det var och han lyckades ta reda på att det var mindre än 500 meter till grottöppningen och man fick ta med sig hundar ner. Nu var det så att Lotta hade inte gått en meter mer än på toa, träffat  campingenvärdinnan och fått reda på samma sak och dessutom förhandlat fram att jag fick stå kvar på campingen när de gick runt i grottan. Tommy kom tillbaka lite trött efter att försökt hitta en plats där jag kunde stå och möttes av en leende Lotta som triumferande berättade vad hon fixat. Det är tur att de kommer bra överens dom där människorna annars kunde det ha blivit en lite tryckt stämning.

Dom kom tillbaka alla fyra pigga och glada och hade uppskattat den drygt en och en halv kilometer långa vandringen i grotta, Det talades vitt och brett om stallaktiter och stalakmiter och stooora grottrum med ljusspel samt undervattenåar och sjöar. Synd att det inte låter oss husbilar följa med, hade varit kul att se men kanske lite trångt. Lotta körde mej i dag vilket är lite spännande då händer det ofta saker och hon kör alltid på de små spännande vägarna. De häftigaste i dag var när hon racade mot franska flygvapnets flygplan. Det var en flyguppvisning i norra Frankrike just där jag körde och flygplanen sprutade ut blå, röd och vit rök, jag vet inte vad det betyder men det snackades om trikoloren. Flygplanen körde med oss, mot oss och över oss, häftigt. Det var lite bökigt att ta sig fram för vägarna var fulla av en massa pyttesmå franska bilar som övergetts och av sina pssagerare som stod utanför och tittade upp så att de säkert fick ont i nacken när dom tittade på flygplan som swischade förbi i olika figurer med en svans av färger. Det är ju häftigt med lite power i motorerna men varför de skulle spy ute en massa rök förstår jag inte, om jag skulle´göra det så skulle det bli ett fasligt liv.

I kväll står jag parkerad på en ´camping i Pèrron på på en ö med vatten runt omkring mej, Mysigt. Tommy tvättade kläder i kväll så det står en ställning med blöt tvätt utanför, Jag hoppas verkligen att de inte tar in den i mej i kväll för då blir det så blött och fuktigt och jag är rädd att jag drar på mej lite förkylningsrostrost för det är ju bara cirka 30 gradet ute. I dag kostade jag bara 19 Euro för att sova på en fin camping. Bästa och billigaste hittills.

Tredje dagen 5/9

Det var mycket som skull göras i dag på morgonen så jag fick inte starta motorn förrän klockan elva. Det var Lotta som körde och Lotta och Tommy hade bestämt att de inte skulle köra några betalvägar vilket har gjort att jag har skakat fram på smala och bitvis dåliga vägar. En bit innan Le Havre tog Tommy vid och nu började eländet. Först skulle han promnpt mätta mej med mer Diesel och körde in på en ruffig mack där en massa av pumparna var avstängda. Det var långa köer till de pumpar som var öppna så Tommy surnade till och körde i god fart ut från macken och missade att det var ett gupp på utvägen. Min stackars bakdel! Den skrapade i ordentligt och jag spädde på genom att förstärka ljudet genom hela bodelen. Det var inte nog med det, eftersom vi inte skulle åka på betalvägar så åkte vi genom det centrala Le Havre där tunnlarna bara är två meter och fyrtio centimeter höga vilket gör att jag med mina resliga tre meter inte kommer under. Tommy såg detta första gången och ledde in mej på en massa små små gator. Väl nytankad bar det av ut ur Le Havre men den här gången var Tommy inte riktigt med på noterna och han missade skylten som talade om att tunneln lite längre fram var för låg. Samtidigt skrek Lotta, men för sent. Han  körde in mej i en massa stavar som hängde ner för att visa detta kommer inte att gå. Ajjj vad det gjorde ont både på mitt tak, i parabolen men även i Tommys ego.

Till slut kom vi fram till en liten by som heter Cambremer. Mysigt och ställpaltsen här är helt gratis!! Billigare kan det inte bli. Byn är liten, har en massa roliga gubbar och svår att vända i märkte jag. Phu, Jag har klarat en dag till!

Fjärde dagen 6/9

Det bar av ganska tidigt på morgonen för Lotta skulle till Mount-Sain-Michel tydligen en 25 år gammal dröm som nu skall bli verklighet. Vi kom fram ganska tidigt men det var redan en massa folk där. Trevliga herrar visade mej allra längs bort på parkeringen. Glada i hågen gav sig Lotta och Tommy och hundarna iväg men de kom snart tillbaka dyngsura för halvvägs ut till klostret kom regnet och det var fyra genomsura varelser som kom tillbaka. Det är inte roligt alls, blött, fuktigt och allmämt otrevligt och vad tror du att dom gör!!! Dom lämnar två blööta hundar kvar hos mej och sen drog de iväg igen., dom tog sig tydligen ut med en buss och vandrade runt i staden som byggts på toppen av klippan ute till havs, men tror du inte de kom tillbaka lika blöta igen? Dom hade tydligen dissat möjligheten att åka buss tillbaka och igen hade ösregnet kommit och de var lika blöta igen. Man undrar om de är riktigt vaccinerade de där tokarna,. Glada och nöjda och för andra gången i dag omklädda till torra och varma kläder bar det av mot  Bourdaux. Inte för att de skulle hinna hela vägen dit i dag utan för att det är på vägen till Portugal. Vi kom till Guichen ett trevligt ställe där det för andra natten i rad inte kostade något den här gången för att något hade haft sönder bommen vilket gjode att betalningsautomaten slutat fungera. Tommy och Lotta och Hundarna var ute på en lång promenad på kvällen.

Femte dagen 7/9

I dag har dom tillgång till Tommys hus som varit uthyrt i sommar men dom är 200 mil fel så nu blir det buskörningen resten av resan det var nästan femtio mil som avverkades och det var två ganska slitna förare som kom fram till en camping vid fem-tiden. Campingen de hade tänkt att vara på i natt var full så jag fick frakta dom ytterligare två och en halv mil till ett nytt ställe. Jag har hört att de knorras över att det var dyrt drygt trettiofem euros och det är långt ifrån lika fint som andra campingar. Inte ens toapapper eller toaringar hörde jag så jag kommer nog att få jobba i kväll. Nu är vi utanför Bourdaux så det inhandlades en flaska av den ädla druvdryck som tillverkas här och vips var de bägge på ett mycket trevligare humör.  Jag vet hur det är, jag känner ungefär likadant när jag får i mig lite fräscha droppar diesel och när vi ändå har ämnet uppe till diskussion så kostade mitt godis inte mer är drygt 17 kronor/ liter i dag.

Sjätte dagen 8/9

Uuuuu vilken dag. Som jag nämnt tidigare så har Lotta och Tommy valt att inte åka på betalvägar snåljåparna. Det betydar att man får åka på allt från på enkelriktade kostigar som egentligen inte alls är tänkta för 3,8 ton skönet till fantastiska vägar längs Bikscauÿabukten med långa, långa alèer, underbart att se och uppleva. Det har helt plötsligt blivit bråttom så det blir extra långa dagsetapper där det är viktigt att avverka mil. Vi hade ett hundratrettioåtta mil hem till Tommy och vi fixade fyrtio av dom i dag.

Lotta körde efter lunch, som åts i staden Bayonne, riktigt fin men Tommy hade fulparkerat mej på en gräsmatta som nog inte var tänkt för husbilar vilket gjorde att Lotta började sin körning för dagen med att på ett vådligt sätt gasa ner från en trottoar, köra mot enkelriktat på en väg och slänga sig ut på en hårt trafikerad gata där jag fick ta i allt jag bara kunde för att få upp farten och inte bli påkörd bakifrån. Phuuu från både Lotta och mig.

Sedan var det ett fasligt växlande på smala kurviga gator och efter det uppför och nerför bergen i pyrinéerna. Jag stånkade mig om en massa lastbilar och var sååå duktig men när nedförsluten kom så for dom rackarna förbi igen. Det var ju 80 för lastbilar men inte husbilar, Hur läset dom skyltarna här? Vi står på en parkering i Billoda så vi har nu åkt över Spanska gränsen. Vi är två husbilar på parkeringen och till min förvåning har jag sällskap av en Svensk Cartago som också är på väg till Portugal. Lotta och Tommy pratade med deras förare en hel del  innan det var dags för människoföda. Skulle gissa på en stödbensnubbe också. Jag vill också ha....